|
haalbaarheid van initiatieven
W4R kan gebruikt worden als inventarisatie naar haalbaarheid van plannen maar ook naar wensen van stakeholders: In
het spel moet nadrukkelijk een consensus bereikt worden door met elkaar
te communiceren. Door de uitwisseling van argumenten en de sociale
interactie kunnen partijen inzicht krijgen in elkaars standpunten en
perspectieven. Hierbij wordt het ook duidelijk of er veel weerstand
bestaat tegen bepaalde plannen. Het spel geeft aanleiding tot levendige
discussies die een hoop informatie geven over hoe mensen denken over
hun gebied en de problemen die naar boven komen door het spelen. Een
belangrijk extra facet aan spel is de mogelijkheid reacties uit te
lokken en op te slaan. Ze worden genotuleerd of via een "geeltjes"
techniek worden meegenomen. Na afloop kunnen de resultaten dan bv
geclusterd worden en nabesproken. Andere mogelijkheden zijn bv de
deelnemers halverwege het spel hun eigen bouwstenen te laten maken of
trends te laten benoemen en uit te werken. De informatie kan gebruikt
worden om te bepalen of een gebiedsvisie nog aangepast kan worden om
meer problemen en wensen af te dekken. Ook geeft het en beeld of een
realisatie traject veel weerstand zal ontmoeten.Het is ook mogelijk de
deelnemers te vragen of ze mogelijkheden zien om hun eigen wensen mee
te koppelen met de plannen die in het spel op tafel komen.
|